Hammarbacken, Ludvika 2016

Hammarbacken, Ludvika 2016
Borstspira

Hammarbacken 2016

Hammarbacken 2016
Flygande mattan

Borstspira

Borstspira
Sädesmagasinet dansveckan 2016

Hammarbacken 2015

Hammarbacken 2015
Resultat betraktas

Hammarbacken 2015

Hammarbacken 2015
Sanna Seppänen fotas av radion

Hammarbacken 2015

Hammarbacken 2015
Sommarvals

Hammarbacken 2015

Hammarbacken 2015
Sommarvals

Liljevalchs Vårsalong 2015

Liljevalchs Vårsalong 2015
Diskborsting

Liljevalchs Vårsalong 2015

Liljevalchs Vårsalong 2015
Diskborsting, detalj

Hammarbacken 2014

Hammarbacken 2014
Vide dansar på äng

Dalarna Art Trail. Förändring och identitet

Dalarna Art Trail. Förändring och identitet
Oktaeder

Dalarna Art Trail: Förändring och identitet

Dalarna Art Trail: Förändring och identitet
Oktaeder

Dalarna Art Trail. Förändring och identitet

Dalarna Art Trail. Förändring och identitet
Oktaeder

Dalarna Art Trail: Förändring och identitet

Dalarna Art Trail: Förändring och identitet
Oktaeder

Kurbits i digital tid 1

Kurbits i digital tid 1
Maskinhuset, Grängesberg 15 juni - 17 augusti 2014

Kurbits i digital tid 2

Kurbits i digital tid 2
Konst i Maskinhuset 2014

Jag och min oktaeder

Jag och min oktaeder
Maskinhuset, Grängesberg

Oktaeder

Oktaeder
Förändring och identitet. Konst i Maskinhuset, Grängesberg -14

Clown. Farmor och sonson i samarbete

Clown. Farmor och sonson i samarbete
Jannesgården, Malung. 2014

Samarbete med sonson Linus

Samarbete med sonson Linus
Jannesgården, Malung

Ylva of "kås"

Ylva of "kås"
Dansbandsveckan 2014, Malung

Rock´n roll

Rock´n roll
Dansbandsveckan, Malung 2014

Min kurbits

Min kurbits
Ludvika kyrka

Nature morte

Nature morte
Kyrkogården

Nature morte

Nature morte
Kyrkogården

Igloo

Igloo
Miljövecka i Ludvika

Igloo

Igloo
Ulrika kyrka

Baksidan av konsten, typ

Baksidan av konsten, typ
Dalakonst 2013, Dalarnas museum

Brudmarsch vid kvarnen i Sunnansjö

Brudmarsch vid kvarnen i Sunnansjö
Konstrundan 2013

Den långa

Den långa
Gobeläng

Majstång emaljer

Majstång emaljer
Hjorttnäs, Häradsbygden och Vika

Brudmarsch till Finnmarks Ylva

Brudmarsch till Finnmarks Ylva
Rihimäki 2013. Kultur i Tiomilaskogen vid Lejsme-Pers stuga

Kultur i Tiomilaskogen, Rihimäki juli 2013

Kultur i Tiomilaskogen, Rihimäki juli 2013
Brudmarsch till Finnmarks Ylva

Brudparet

Brudparet
Rihimäki 2013. Kultur i Tiomilaskogen vid Lejsme-Pers stuga

Brudmarschen är över

Brudmarschen är över
Rihimäki 2013. Kultur i Tiomilaskogen vid Lejsme-Pers stuga

Lova dansar på ängen

Lova dansar på ängen
Majstång på Hammarbacken 2013

Utställning på Biblioteket 2013

Utställning på Biblioteket 2013

Utstllning på Biblioteket

Utstllning på Biblioteket

Blåvindan

Blåvindan
På Ninas Fabrik, påsken 2013

Gulvindan

Gulvindan
På Ninas Fabrik, påsken 2013

Svartvindan

Svartvindan
På Ninas Fabrik, påsken 2013

Graffitiutställning på Lauritz i Falun

Graffitiutställning på Lauritz i Falun
Tidningsannons

2012

2012
Gjord tillsammans med Linus

2011

2011
Graffititeknik + akryl

2010 och 2011

2010 och 2011
I lokalen

Graffitiutställning på Lauritz i Falun

Graffitiutställning på Lauritz i Falun
Jag tar en paus

Dalakonst 2012

Dalakonst 2012
Tre små oljor

Lysmasken 2012

Lysmasken 2012

Lysmasken 2012

Lysmasken 2012

Majstång. En kommentar att bli glad över

Majstång. En kommentar att bli glad över
Till Roswitha. (Torsdag lunch) Sitter på jazzkonsert på Hammarbacken. Musikerna spelar i skuggan av det stora trädet. Vid sidan strålar solen på din torkställning uppe på den gamla jordkällarens krön. Den tilltalar mig mycket, din torkställning. Den sträcker ut sina armar så självsäkert, så självklart och i alla sina knutna plastpåsars veck och skrymslen tar den emot himlens solljus och skugga. Silvriga vippor och glittrande snurror yr ohämmat runt med vinden. Som i ett glädjefullt trots mot "konstens" seriösa försök att fånga vinklar av livet, står den där och breder ut sin livsglädje som utgår från "jag duger som jag är, jag är som jag är, jag är som jag ska vara, Wow - att vara skapad!". Jag blir allltid glad av den. Tack för den Roswitha! //AnnMarie Gunnarsson

Stulen

Stulen
DD-löpet 24/7 -12

Stulen

Stulen
Dalademokratens löpsedel 24/7 -12

Borta med vinden

Borta med vinden
Ines dansar är borta

Ines dansar är tillbaka

Ines dansar är tillbaka

Svarta krattan

Svarta krattan
Från Dala-Demokraten

Svarta krattan

Svarta krattan
Från Dala-Demokraten

Svarta krattan

Svarta krattan
Från Dala-Demokraten

Artikel i DD 27 juni 2012

Roswitha Jonsson gör om gamla kända ikonerPublicerad: 2012-06-27 05:50
Gamla Dalasymboler i nya perspektiv tar plats i Roswitha Jonssons kreativa tankar. Dalahästen och kurbits är det som lockar fram lek med formerna.
Just nu, den här veckan, visas hennes arbete på Capellet i Söderbärke. Hon är född i Tyskland och uppvuxen i Göteborg. Sedan 1971 bosatt i Dalarna och Ludvika.Nu gör hon sin första utställning på Capellet i Söderbärke och den pågår till söndagen.Hennes kreativitet ligger på återanvändning. Arbeta med välkända symboler på nytt sätt, vilket också namnet på utställningen, Svarta krattan, antyder.Med svarta plastkrattor och flaskborstar har hon på så sätt skapat sin egen kurbits.– Då jag är uppvuxen i Göteborg och kom hit till Dalarna blev jag fascinerad av symbolerna, säger Jonsson.Förutom kurbits av krattor siluetter av Dalahästen i många olika former. En siluett utsågad ur en större skiva bland annat.– Den ställer jag ute i naturen i olika sammanhang.Dalarnas mycket speciella majstänger har hon avbildat i emalj. Emaljen bränd i stora ugnar i Gustavsbergs badkarsfabrik. Det är stora konstverk. Monumentala och mer kanske tänkta för offentliga miljöer. De tre maj-stängerna har sina förebilder i Hjortnäs, Häradsbygden och Vika.Emaljerna gjordes för många år sedan. De senaste jobben är gjorda tillsammans med barnbarnet Linus Jonsson.Roswitha gör underlag på långa vävar och Linus gör graffiti på dessa. Det är färg och form på dukarna av två generationer.– Det är spännande att kunna arbeta med sina barnbarn, säger Roswitha och ler bredaste leendet.– Det ska vara som en kulturkollision säger han till mej.Christer Nymanchrister.nyman@daladem.se

Svarta krattan

Svarta krattan
Affisch

Majstång på Hammarbacken 2012

Majstång på Hammarbacken 2012
Installation

Hammarbackens dag 2012

Hammarbackens dag 2012

Hammarbackens dag 2012

Hammarbackens dag 2012
2012 tillsammans med Linus

Konst i Påsk 2012

Konst i Påsk 2012
Capellet Söderbärke

Konst i Påsk 2012

Konst i Påsk 2012
Mina installatior och Thorilds foton

Konst i Påsk 2012

Konst i Påsk 2012
Installationer

Kulturrundan 2011

Kulturrundan 2011
Installation med diskborstar

Lysmasken 2011

Lysmasken 2011
Majstången

Hammarbacken 2011

Hammarbacken 2011
Midsommarstång

Nationaldagen 2011

Nationaldagen 2011
Majstång till Stadsparken

Nationaldagen 2011

Nationaldagen 2011
Majstång i Stadsparken

Lökkällaren 2011 tillsammans med Sofie hellgren

Lökkällaren 2011 tillsammans med Sofie hellgren
Ägg och fjädrar i hummertinan. Några av Sofies foton.

Lökkällaren 2011 tillsammans med Sofie Hellgren

Lökkällaren 2011 tillsammans med Sofie Hellgren
Bevingat

Refuserades Salong 2011. Galärvarvet, Stockholm

Refuserades Salong 2011. Galärvarvet, Stockholm
Vergissmeinnicht

Affischbild till Svartvita Salongen

Affischbild till Svartvita Salongen
Puben på Mjörn. Bilden belönades med diplom

Kulturrundan i Allhelgona -10

Kulturrundan i Allhelgona -10
Räfsor vid Folkets hus

Kulturrundan i Allhelgona -10

Kulturrundan i Allhelgona -10
Räfsor vid Folkets Hus

Disponentparken -10

Disponentparken -10
Blivande käpphästar

Lysmasken -10

Lysmasken -10
Tyll

Lysmasken -10

Lysmasken -10
Dalahästar

Hammarbacken -10

Hammarbacken -10
Majstång

Hammarbacken -10

Hammarbacken -10
Fragment

Sädesmagasinet, Hammarbacken -10

Sädesmagasinet, Hammarbacken -10
Fragment

Brunnsvik oktober -09

Brunnsvik oktober -09
Majstång

Hammarbacken 2016

Hammarbacken 2016
Borstspira

Om mig

Jag heter Roswitha Jonsson och bor på Trädgårdsgatan 2 i Ludvika. jag har alltid varit intresserad av skapande och har sökt mej fram med många olika material. De två senaste somrarna har jag haft den stora förmånen att få visa min konst i Disponentparken. Bilderna på min blogg visar mina akryler i växthuset förra året och mina installationer utomhus i år.

Installationerna

Tre stycken stänger bildar en grupp.
Inspirationskälla är midsommarstången.
De 5 m höga stommarna av trä är "klädda" med materialen tyll, plastsnören, klädnypor, gem och gardintofsar.
Dalapilar är gjorda av flugsmällare och flaskborstar.
Toppkulor av boll, hållare för toaborste och skålar av plast.
På en av dem har leksaksvindsnurror använts.
Materialet är arrangerat så att formerna romb, pyramid och spiral bildas.
Det är tänkt att tyll och snurror ska få liv i vind och solljus.

Monday, September 8, 2008

2 comments:

Anonymous said...

Fint!
//Tomas

Dax said...

Hej Roswitha!
Jag tycker dalakonstmålningarna var väldigt fina! Har du gjort flera av detta sorts måleri? Jag tyckte om dem!
mvh Anne-Maj